Interpelacja do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie drastycznych cięć środków finansowych przeznaczonych na budowę i naprawę dróg.

Poseł Beata Kempa złożyła interpelacja w sprawie drastycznych cięć środków finansowych przeznaczonych na budowę i naprawę dróg:


Interpelacja nr

do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

 

w sprawie drastycznych cięć środków finansowych przeznaczonych na budowę i naprawę dróg.

 

 

Szanowny Panie Ministrze!

    Dochodzą Nas bulwersujące informacje o planowanych drastycznych ograniczeniach środków finansowych na budowę autostrad , dróg szybkiego ruchu  i remonty dróg.

    Według uzyskanych informacji planuje się z kilkuset miliardów złotych w 2011 roku zmniejszyć do kilku miliardów w 2012 na budowę dróg. Nie będzie się remontować planowanych wcześniej odcinków dróg oraz budować nowych autostrad .

   Podczas samorządowej kampanii wyborczej w 2010 roku widzieliśmy wielkie bilbordy z hasłami  „ Nie róbmy polityki , budujmy drogi” , czyż nie były to tylko hasła populistyczne, które miały na celu przejęcie władzy w samorządach? Bo już kilka tygodni po wyborach , opinia publiczna dowiedziała się o wielkich zmianach w Narodowym Programie Budowy Dróg. Wiele inwestycji nie tylko w fazie przetargów , ale już przygotowań pod budowę zostało wstrzymanych. Publicznie minister Grabarczyk przekonywał jednak: zdążymy z drogami na Euro. Miało powstać 1800 km autostrad i 2000 km tras ekspresowych. Niczym szaman starał się zaklinać rzeczywistość i ciągle powtarzał: trzeba wierzyć! Prace ruszyły jednak z dużym opóźnieniem spowodowanym koniecznością uporządkowania przepisów komplikujących budowę dróg.

   Nikt zapewne nie ma już złudzeń, że szumnie ogłoszony program budowy autostrad na Euro 2012 zakończy się czymś innym niż spektakularną klęską. Teoretycznie nie powinno to dziwić, kampania budowania dróg podzieliła bowiem los innych obietnic Platformy, począwszy od laptopów dla szkół, likwidacji internetowych "białych plam", a na sprawnej modernizacji armii skończywszy. Jednak warto się uważniej przyjrzeć drogowej klapie, ponieważ jest ona doskonałym przykładem kuglarskich mechanizmów stosowanych przez rząd Donalda Tuska.

 

   Informacje o tak wielkich cięciach budżetowych szczególnie niepokoją ze względu na bardzo zły stan infrastruktury drogowej, brak obwodnic w wielu miastach leżących przy głównych trasach komunikacyjnych. Jednocześnie zaznaczyć należy, że rozbudowana sieć dróg i autostrad to nie tylko bezpieczeństwo użytkowników dróg, ale również rozwój terenów znajdujących się wokół infrastruktury drogowej, a przy budowie dróg praca dla wielu osób.

 

    Mając na uwadze powyższe, proszę Pana Ministra o udzielenie mi odpowiedzi na następujące pytania :

   1. Co jest przyczyną tak drastycznego ograniczenia środków finansowych na rok 2012 ?

   2. Dlaczego ogranicza się środki na inwestycje mimo wcześniejszego przygotowania dokumentacji na te zadania?

   3. Jakie zadania z zakresu infrastruktury drogowej będą realizowane w tym roku?

   4. Jakie rozwiązania komunikacyjne Pan Minister planuje na czas trwania Euro 2012 ?

 

 

 

   Z poważaniem

Beata Kempa

 

Poseł na Sejm RP

 

Polecane strony