Interpelacja do Ministra Sławomira Nowaka w sprawie stanu gotowości na Mistrzostwa w Piłce Nożnej Euro 2012.

 Interpelacja do Ministra Sławomira Nowaka w sprawie stanu gotowości  na Mistrzostwa w Piłce Nożnej Euro 2012.

 

 

Do rozpoczęcia organizowanych przez Polskę i Ukrainę mistrzostw Europy w piłce nożnej pozostało niespełna 20 dni. Jako współorganizator mistrzostw zobowiązaliśmy się do zapewnienia możliwości rozgrywania meczów piłkarskich na czterech stadionach oraz zagwarantowania możliwości wykorzystania dwóch stadionów zapasowych. 17 maja 2012 roku ministrowie sportu, transportu, zdrowia i spraw wewnętrznych składali meldunek o gotowości do odbycia mistrzostw Euro 2012 . Tymczasem opinią publiczną wstrząsają wiadomości o problemach z budową najważniejszych inwestycji – dróg i autostrad , szlaków kolejowych.

Według wyliczeń organizatorów piłkarskich mistrzostw Europy 60 proc. kibiców przybędzie na mecze na pokładach samolotów. Podróż samochodem może się okazać prawdziwym koszmarem. Z danych spółki PL.2012 wynika, że w czerwcu w infrastrukturze drogowej odnotowanych będzie ponad 150 tzw. wąskich gardeł – przewężeń, remontów, ręcznego sterowania ruchem, zakorkowanych skrzyżowań itp.

Większość z tych drogowych atrakcji czeka na kierowców, którzy przemieszczać się będą trasami łączącymi miasta, w których będą rozgrywane mecze. Na przykład między Gdańskiem a Poznaniem. Tutaj trasa S5 ukończona została tylko na odcinku Poznań – Gniezno. Dalej kierowców czeka ok. 100 km męki, by dojechać do autostrady A1 zaczynającej się w Toruniu.

Z kolei jadącym z Gdańska do Warszawy droga skończy się zaraz za Toruniem. Rząd chce, by dalej przebijali się drogą krajową nr 1 do Strykowa, gdzie napotkają rozkopaną   autostradę A2. Wyjściem z tego jest przejechanie z Trójmiasta do stolicy krajową siódemką, ale ta jest rozkopana w kilku miejscach, a ponadto często napotyka się potężne korki w Łomiankach.

Zapomnieć można też o swobodnej jeździe A4 od Tarnowa w kierunku Ukrainy. Najgorzej jednak będzie z próbą ominięcia budowanego wciąż odcinka C autostrady A2 między Strykowem a Warszawą. Choć walka o jego przejezdność będzie trwała do ostatniej minuty, Ministerstwo Transportu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyszykowały jego ewentualny objazd – drogą krajową nr 14 i 2 prowadzącą m.in. przez Łowicz, Sochaczew i Błonie. A to oznacza problemy nie tylko dla kierowców, którzy w tych miastach utkną w gigantycznych korkach, lecz także dla samych miast.

Zdaniem większości ekspertów, spośród wszystkich inwestycji strukturalnych budowanych przed Euro 2012, na które Polska wydała około 100 mld zł, najgorzej wyszły nam drogi. Choć wydano na nie blisko 64 mld zł, to w dalszym ciągu wiele kluczowych odcinków znajduje się w budowie lub całkowicie zrezygnowano z ich dokończenia przed Euro 2012.

W sumie od listopada 2007 r. do końca 2011 r. oddano do użytku 1440 km dróg krajowych, w tym 298 km autostrad, 443 km dróg ekspresowych oraz 153 km obwodnic i 546 km dróg po przebudowie. Podpisano także umowy na 1950 km dróg krajowych, w tym na 783 km autostrad oraz 1167 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg.

Premier Donald Tusk 17 maja 2012 roku wziął udział w posiedzeniu Komitetu do spraw Koordynacji Euro 2012 i Krajowego Sztabu Operacyjnego. Premier był pełen uznania dokonań podległych mu resortów:

„Od czterech lat czekałem na chwilę kiedy usłyszę od ministra sportu meldunek o gotowości Polski do organizacji mistrzostw - powiedział szef rządu po wysłuchaniu raportów ministrów. To, co niezbędne dla przeprowadzenia mistrzostw zostało wykonane w 100 procentach - kontynuował premier, zwracając uwagę, że inwestycje budowlane realizowane są nie tylko na mistrzostwa, ale mają służyć Polakom przez następne dziesięciolecia. - Zawsze mieliśmy przekonanie, że przygotowujemy nie tylko mistrzostwa, ale także wielką zmianę życia w Polsce. To co zaczęliśmy, a nie skończyliśmy będziemy robić po mistrzostwach z jeszcze większym przekonaniem - mówił. Podkreślił, że Polska jest pod względem organizacyjnym dobrze oceniania przez organizatorów”.[1]

 

W związku z powyższym zwracam się z pytaniami do Pana Ministra:

   1.Ile inwestycji drogowych oraz kolejowych zostanie niezrealizowanych na Euro 2012?

   2. Jakie inwestycje drogowego oraz kolejowe nie zostaną zrealizowane na Euro 2012?

3. Czy zabezpieczono odpowiednią ilość lokomotyw oraz wagonów aby sprawnie przeprowadzić transport z jednego miasta do drugiego kibiców ? 

 

 

 



[1] http://www.premier.gov.pl/centrum_prasowe/wydarzenia/szef_rzadu_inwestycja_w_marke,9999/

 

Polecane strony