Posłanka Beata Kempa złożyła interpelacje do Premiera Donalda Tuska w sprawie stanu realizacji inwestycji na Mistrzostwa w Piłce Nożnej Euro 2012.

Posłanka Beata Kempa złożyła interpelacje do Premiera Donalda Tuska  w sprawie stanu realizacji inwestycji na Mistrzostwa w Piłce Nożnej Euro 2012. 
 

 Interpelacja:

w sprawie stanu realizacji inwestycji na Mistrzostwa w Piłce Nożnej Euro 2012.

 

 

Do rozpoczęcia organizowanych przez Polskę i Ukrainę mistrzostw Europy w piłce nożnej pozostało niespełna 100 dni. Jako współorganizator mistrzostw zobowiązaliśmy się do zapewnienia możliwości rozgrywania meczów piłkarskich na czterech stadionach oraz zagwarantowania możliwości wykorzystania dwóch stadionów zapasowych. Tymczasem opinią publiczną wstrząsają wiadomości o problemach z budową najważniejszych inwestycji – dróg i autostrad , szlaków kolejowych.

Po wielu trudnościach udało się otworzyć cztery stadiony m. in. problemy z murawą, łącznością czy wysokością bramek. Stadiony w Gdańsku, Poznaniu, we Wrocławiu i w Warszawie stoją i mecze Euro się na nich odbędą.

Większość kibiców nie wylosowała prawa zakupu biletów na mecze Euro. Będą je mogli obejrzeć na telebimach w strefach kibica. Za darmo, z kibicami innych reprezentacji. Strefy powstaną w miastach, które organizują mecze Euro. Największa, w Warszawie, będzie mogła pomieścić nawet 100 tys. kibiców. Te we Wrocławiu, w Gdańsku i Poznaniu mają mieć po 30-40 tys. miejsc.

Przy inwestycjach drogowych zaczynają się schody, trwa walka z czasem i przejezdnością niektórych odcinków. Autostrad i dróg ekspresowych przybywa, wiadomo już jednak, że nie wszystkie zaplanowane będą gotowe na Euro.

Autostrada A1: w drugiej połowie zeszłego roku oddano do użytku odcinek Nowe Marzy - Toruń oraz odcinki Sośnica - Gliwice Maciejów i Gliwice Maciejów - Zabrze Północ; do maja 2012 r. ukończone mają być także kolejne trzy kluczowe z punktu widzenia obsługi transportowej turnieju odcinki Świerklany - Gorzyczki (połączenie z czeską siecią autostrad) oraz Zabrze Północ - Piekary - Pyrzowice; odcinek Łódź Północ (Stryków) - Kowal ma uzyskać przejezdność do końca maja. Przed mistrzostwami nie zostanie natomiast oddany do użytku odcinek Kowal - Czerniewice.

           Autostrada A2: w listopadzie otwarto odcinek Świecko - Nowy Tomyśl; w ten sposób otrzymaliśmy kolejne połączenie z niemiecką siecią autostrad. Mogą być za to kłopoty z "uzyskaniem pełnej przejezdności przed turniejem" odcinka Stryków - Konotopa.

Autostrada A4: przed Euro do ruchu zostaną oddane tylko odcinki Wierzchosławice - Krzyż i Rzeszów Centralny - Rzeszów Wschód. Większość ruchu na odcinku Szarów - granica z Ukrainą będzie się odbywać po istniejących drogach krajowych.

Tam, gdzie to będzie możliwe, samochody będą mogły autostradami i ekspresówkami przejeżdżać, mimo że formalnie droga nie będzie jeszcze ukończona. Rząd przyjął projekt przepisów o "przejezdności" dróg na Euro. Jeśli nie będzie to zagrażać bezpieczeństwu podróżnych, na takie drogi będzie można wydać warunkowo zezwolenie na użytkowanie. Te przepisy mogą dotyczyć kilku odcinków dróg. Szykuje się więc lekka prowizorka.

Jeszcze większy problem jest z inwestycjami kolejowymi. Eksperci twierdzą,  że najsłabiej przygotowania poszły Polsce właśnie na kolei. Skrócenie czasu przejazdu na niektórych odcinkach da się osiągnąć dzięki temu, że na czas turnieju... zostaną z nich spędzeni robotnicy. Opóźniona, i to krytycznie, jak wynika z rządowego raportu o stanie przygotowań do Euro na koniec 2011 r., jest linia Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie oraz budowa łącznicy Warszawa Służewiec - lotnisko Okęcie. To spory problem, bo to najważniejsza z punktu widzenia obsługi transportowej inwestycja w Warszawie stanowiąca bezpośrednie połączenie portu lotniczego ze stadionem. Możliwy termin rozpoczęcia eksploatacji to druga połowa maja 2012 r. W Gdańsku trwają prace budowlane przy połączeniu Gdańsk Główny - Stadion PGE Arena. To z kolei najważniejsza z punktu widzenia obsługi transportowej inwestycja w Gdańsku. Zakończenie planowane jest na kwiecień 2012 r.

 

 

W związku z powyższym zwracam się z pytaniami do Pana Premiera:

   1.Na jakim etapie jest stan realizacji inwestycji w ramach przygotowań do Mistrzostw w Piłce Nożnej EURO 2012?

   2. Jakie środki finansowe ogółem zostały przekazane z budżetu państwa na inwestycje w ramach przygotowań do EURO 2012 ?

   3. Których inwestycji w ramach przygotowań do Euro 2012 nie uda się zrealizować?

  4. W związku z „warunkowymi zezwoleniami” na użytkowanie wielu odcinków dróg oraz kiepskim stanem infrastruktury kolejowej czy nie może być zagrożone bezpieczeństwo kibiców podczas Mistrzostw Euro 2012?

 

Polecane strony